Vai al contenuto

20 Pipe...ma Quante Navi?


Marco U-78 Scirè

Messaggi raccomandati

:s15: guardando i fumaioli, sembrano incrociatori

 

A naso:

 

1) Trieste non mi sembra proprio (se non altro per i monti innevati là dietro). Comunque sono navi della KuK Kriegsmarine.

 

2) In primo piano si direbbero due incrociatori veloci a quattro fumaioli (Erano: SMS Spaun, SMS Helgoland, SMS Saida, SMS Novara).

 

3) Il primo a tre fumaioli pare l'incrociatore corazzato SMS St. Georg o forse il SMS Kaiser Karl VI, alquanto simili alle ultime tre navi, che mi sembrano

 

4) ...le tre corazzate della classe "Arciduchi": SMS Erzherzog Ferdinand Max, SMS Erzherzog Friedrich e SMS Erzherzog Karl.

Mi auguro di non aver detto castronerie!

 

GM Andrea

 

p.s.: L'Austria iera un paese ordinato! I triestino-dalmati mi capiscono

Link al commento
Condividi su altri siti

Anche i Sardi con Madre Veneta (ma nata a Pola) capiscono!!

 

Chiedo venia! Per un lapsus calami ho dimenticato (ma come si fa?) gli Istriani.

 

GM Andrea

Link al commento
Condividi su altri siti

ma l'Austria non a più una propia marina militare?

 

:s13:

 

Non mi risulta proprio, non avendo sbocchi sul mare. Tutt'al più ci saranno vedette di pattuglia sul Danubio, ma dubito che siano organizzate in una forza navale autonoma :)

 

Ricordiamo però che nel primo dopoguerra l'Ungheria, altro Stato allora privo di una Marina, ebbe il proprio Reggente in un Ammiraglio (Miklòs Horty).

 

Per chi volesse saperne di più sulla K.K.K. consiglio l'impagabile collana delle "Maldobrìe" di Carpinteri&Faraguna.

 

GM Andrea

Modificato da GM Andrea
Link al commento
Condividi su altri siti

Per chi volesse saperne di più sulla K.K.K. consiglio l'impagabile collana delle "Maldobrìe" di Carpinteri&Faraguna.

 

GM Andrea

 

 

La me scusi Sior, ma le Maldobrìe sono anche un meraviglioso spaccato di vita istriana con racconti in dialetto (lingua?) originale abbastanza leggibili da chiunque, anche dai non sudditi di San Marco...e con la famosa aquila bicipite in copertina!

Link al commento
Condividi su altri siti

La me scusi Sior, ma le Maldobrìe sono anche un meraviglioso spaccato di vita istriana con racconti in dialetto (lingua?) originale abbastanza leggibili da chiunque, anche dai non sudditi di San Marco...e con la famosa aquila bicipite in copertina!

 

 

Va beh, (ri)trascrivo una delle Maldobrìe scopiazzando da un mio vecchio post:

 

Il narratore è il Sior Bortolo, vecchio pescivendolo a suo tempo imbarcato a cavallo del '900 nella Marina Austroungarica. L'ascoltatrice è la "spalla" storica di Bortolo, la svampita siora Nina. In calce, un glossarietto per i termini più ostici.

 

DUE UOMINI IN COFFA

 

- Savè coss' che ve digo, Siora Nina? I tedeschi sarà quel che sarà. Ma per canociai no i xe che lori. Zà prima dela prima guera no i iera che lori. Vardè, per esempio, la Marina Austro-Ungarica.

- Come, dove?

- Là fora dela porporèla*....Ma dài! La Marina Militar de Guera Austro-Ungarica. No iera el radar quela volta. El canocial iera tuto in Marina de Guera per l'avistamento. Ben, la Marina Austro-Ungarica gaveva solo canociai germanici. Roba germanica. Vù dovevi veder che invidia che iera nela Marina Austro-Ungarica.

- Tra austriaci e ungaresi?

-Machè tra austriaci e ungaresi. Quel iera sempre. Ma invidia iera per i canociai. Perchè iera dò marche de canociai in dotazion. O iera i Gorz o iera i Zeiss.

- Ah, i dava o l'un o l'altro?

- Sì, come che destinava el Governo Marittimo*. Perchè iera qualche comandante che giurava sui Gorz e qualche comandante che giurava sui Zeiss.

- Perchè? Quela volta se giurava sui canociai?

- Ma no, siora Nina, benedeta! Se giurava sula bandiera, come tuti. Ma intendevo dir che iera qualche comandante che diseva che i canociai Gorz iera i meo* per mar. E secondo mi, i gaveva ragion. E iera altri comandanti che diseva che iera meo i Zeiss. Canociai, se dise per dir, perchè iera binocoli. I canociai no se usava più dei tempi de Teghetoff.

- Perchè, no iera più Teghetoff?

- No, iera andà un momento a cior spagnoleti*! Ma dài, siora Nina! Teghetoff xe roba che no ierimo nati nè mi nè vu. Forsi Barba Nane*. Barba Nane, picio doveva esser. Volevo dir che iera i binocoli. Ma no ga importanza.

- E cossa iera meo, el canocial o el binocolo?

- Ma xe tuto un'altra roba. Xe inutile che ve spiego. Fato sta che iera del Dodici. E mi e Marco Mitis ierimo de leva de Marina, sui dragamine.

- Draga cossa?

- Draga moja Marianska! Dragamine. Quei che tirava suso le mine.

- Ma cossa, iera guera?

- No, siora Nina, iera esercitazion, manovre. Insoma dovè saver che, co' se sortiva* de Pola, se andava sempre in squadra. Dragamine davanti, monitori de fianco, e torpediniere. E po' la "Viribus".

- Che viribus?

- La "Viribus Unitis". Bela barca. Un dreadnought iera. Speciale per l'Adriatico. Mi gavevo el comandante Giadròssich.

- Che iera el cadeto?

- No. El cadeto iera suo fio. E Marco Mitis gaveva el Comandante Quìtanich, un dalmato dele Boche de Cataro, un bochese. Ben, volè crede, el Comandante Giadrossich diseva che el canocial Gorz xe el meo che esisti per Marina, e Quìtanich inveze che niente. Che Zeiss xe Zeiss e el resto xe mer#a. E che discussioni! E po', savè coss' che nassèva*?

- Barufa?

- No. Mi e Marco Mitis ierimo giovini. Gavèvimo bona vista, no? E alora lori ne mandava suso in cofa coi canociai. E vigniva calcolà come una gran bravitù quela de far per primi l'avistamento.

- Avistamento de cossa?

- De tuto. De un segnal, de un'isola, de una barca. Chi prima vedeva, prima ghe fazeva la segnalazion cole bandiere ala "Viribus Unitis".

- E ela la sbarava*?

- Ma cossa sbarar, siora Nina? Iera esercitazion del militar de Marina. Insoma un giorno, ierimo fora de Premuda. Mi iero in cofa col Gorz e Marco Mitis col Zeiss. Navigavimo a vista. Se vedevimo, insoma. Zinquanta, sessanta passi. a un zerto punto mi vedo come una barca in fondo in fondo. Iera un poco de foschia, ma mi go fato subito segnalar: "Nave a 30 gradi". E vedo che Marco Mitis, de l'altra barca fa compagno*. La "Viribus" ne dise: "Segnalare tipo, bandiera, nominativo". Mi vardo, vardo e come un balin de s'ciopo* ghe fazzo: "Cargo!" "Cargo" segnala Marco Mitis subito dopo de mi. E mi vardo, vardo 'sta bandiera che se vedeva de pupa* e digo: "Danimarchese!". E Marco Mitis speta un poco e fa segnalar: "Norvegina". E el capitano Giadròssich me ziga* dal ponte: "m@n# de Bortolo, no ti vedi che la xe norvegina? Cossa, ti ga i oci nel cu#o?"

Cossa volè, siora Nina, la bandiera danimarchese e quela norvegina xe quasi compagne. Tute dò rosse cola crose. Solo che una ga la crose blù filetada bianca, e l'altra la ga solo bianca. Mi, no xe che no gavevo visto ben, solo che me gavevo confondesto*.

- Ve gaveva fato i oci?

- No i oci. Me gavevo confondesto. No ve digo in tera le remenade*. El comandante Quìtanich ghe diseva al Comandante Giadròssich: "Istesso me par che questo vostro canocial Gorz si un fià daltonista*, come." Un rider. Ma no iera gnente da rider, savè. Perchè nela Marina Austro-Ungarica iera una vergogna una roba compagna. Marco Mitis po', de sera, no ve conto! Perchè gavevimo dò putèle* a Pola, savè. Giovini ierimo, marineri, monturati*. E lu se vantava de sera in local, davanti de lore: "Una dele dò, Bortolo, o che el canocial Zeiss xe meo del Gorz o che ti ti ga i oci dove che diseva el vecio Giadròssich. Opur che i danimarchesi ga cambià bandiera stanote, pol darse, infòrmite!" E rider, e cior via*. E mi zito. pensavo: "No tornar la piada, se ta la ga dada el muss*. Speta l'ocasion!".

- Ah, el ve cioleva via?

- Siora Nina, tuto el tempo che ierimo a Pola, con 'sta storia dela bandiera norvegina o danimarchese, no iera più un viver nè un morir. 'Ste nostre putèle che no capiva, se divertiva istesso e le rideva tute dò. Basta.

- Ah, xe finì?

- Finì? Dovè saver che un bel giorno, mi son franco in tera e Marco Mitis xe de guardia a bordo. Mi son andà per le mie; giovine iero, mariner, monturato. E son andà per le mie. De sera, co' torno, in mensa - la Marina magnava sempre in tavola soto l'Austria - Marco Mitis me fa: "Bortolo - el dise zinzolàndome* el canocial davanti ai oci - canocial Zeiss, Bortolo. Ogi, dela cofa te go visto. Dopopranzo, ale zinque e meza, a Scoglio Ulivi, sul molìch* ti ieri che ti fazevi l'amor cola tua morosa. Canocial Zeiss! Altro che Gorz!"

"Bon - ghe digo mi - Marco, el tuo canocial Zeiss no val una canocia*, perchè ale zinque e meza iero sì che fazevo l'amor a Scoglio Ulivi. Ma cola tua morosa, no cola mia. Canocial Kùraz* - ghe go fato - zinzolàndoghelo davanti". Giovini ierimo, siora Nina, maritimi, monturati.

 

 

 

*

porporèla: molo a diga

Governo Marittimo: comando a terra della Marina

meo: meglio

cior spagnoleti: comprare i sigari

Barba Nane: Zio Nane. Personaggio ricorrente delle Maldobrìe, vecchissimo, la cui perenne maledizione/messa in guardia è "I te cavarà la matricola" (= ti toglieranno la matricola di navigazione, senza la quale i marittimi non potevano lavorare).

iera del Dodici: si era nel 1912

sortìva: si usciva

nassèva: succedeva. Nàssere= accadere, succedere.

sbarava: sparava

compagno: uguale, simile

balin de s'ciopo: pallino di fucile

pupa: poppa

ziga: urla

confondesto: confuso

remenàde: prese in giro

un fià daltonista: un po' daltonico

putèle: ragazze

monturati: in divisa (montura)

cior via: prendere in giro

No tornar la piada, se ta la ga dada el muss: non restituire la pedata, se te l'ha data l'asino

zinzolàndome: dondolandomi

molìch: piccolo molo

canocia: ...detta anche cicala di mare

Kùraz: ehm...irriferibile

 

 

GM Andrea

Modificato da GM Andrea
Link al commento
Condividi su altri siti

Visitatore Pesce persico
Non mi risulta proprio, non avendo sbocchi sul mare. Tutt'al più ci saranno vedette di pattuglia sul Danubio, ma dubito che siano organizzate in una forza navale autonoma :)

 

Ricordiamo però che nel primo dopoguerra l'Ungheria, altro Stato allora privo di una Marina, ebbe il proprio Reggente in un Ammiraglio (Miklòs Horty).

 

Per chi volesse saperne di più sulla K.K.K. consiglio l'impagabile collana delle "Maldobrìe" di Carpinteri&Faraguna.

 

GM Andrea

 

Ehm, forse è "K.u.K."...il K.K.K. era un'altra cosa... :s01:

Link al commento
Condividi su altri siti

Ehm, forse è "K.u.K."...il K.K.K. era un'altra cosa... :s01:

 

Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine = K.K.K., no? Ma cosa sei andato a pensare? :d

 

GM Andrea

Modificato da GM Andrea
Link al commento
Condividi su altri siti

  • 2 weeks later...
Visitatore Max "Quarnaro"

Io però sulla tomba di Von Spaun ho letto K.u.K. ...........bello comunque il racconto in dialetto, per me che sono goriziano è come leggere italiano.

Modificato da Max "Quarnaro"
Link al commento
Condividi su altri siti

GM Andrea

 

p.s.: L'Austria iera un paese ordinato! I triestino-dalmati mi capiscono

 

 

oddio...per essere ordinato era ordinato...fin troppo :s12:

 

cmq visto che siamo in tema di k.u.k. Kriegsmarine...nessuno di voi ha da consigliarmi qualche buon libro sugli u-boot austriaci a Pola e a Bocche di Cattaro e quelli della mezza Flottiglia di Costantinopoli?

 

Grazie

Link al commento
Condividi su altri siti

A parte il fatto che non c'era solo Pola e Bocche ma anche Fiume, Trieste, Kumbor...e mole altre solo per citare le basi sommergibili...senza contare lr basi sparse in Turchia (Costantinopoli) e altre delle quali non ricordo il nome....

 

 

Saluti C.ti :s02:

Link al commento
Condividi su altri siti

Visitatore
Questa discussione è chiusa.
  • Statistiche forum

    • Discussioni Totali
      45k
    • Messaggi Totali
      521,8k
×
×
  • Crea Nuovo...