Jump to content

Occupazione Italiana Di Francia 1942

bussolino

Recommended Posts

da base artica marco

vedere qui

sopratutto dal 3,30 minuto interessanti sequenze con ns navi..... :s12:

saluti marco

Era l'incrociatore leggero Bari nel porto di Bastia, dove si era recato precedendo la forza da sbarco, su un'ottima iniziativa del comandante della spedizione, l'Ammiraglio Tur, per parlamentare con le autorità militari francesi e concordare una resa pacifica della guarnigione.

Secondo il prof. Gabriele, per lo sbarco a Malta furono predisposti tra l'altro 24 motoscafi (MF) da 18-20 t requisiti a Venezia, due motonavi lagunari da 180 t ecc.

Nel libro di Gilberto Penzo "Vaporetti. Un secolo di trasporto pubblico nella laguna di Venezia", Il Leggio, 2004, si legge che a Venezia c'erano 8 motoscafi della I serie del 1933, 24 tsl e 16 tsn, 17 m, diesel MAN Savoia da 68 hp, 11 nodi, 55 passeggeri; 6 della II serie del 1937, 18 m, diesel Fiat 355 C da 70 hp, propulsione cicloidale Voith-Schneider; e ben 33 della III serie del 1940, 20.4 tsl e 13.9 tsn, 21.5 m, diesel Alfa Romeo da 125 hp, 11 nodi, 90 passeggeri. Un totale di 47 motoscafi, numeri 101 a 147. Non si ricorda quali furono requisiti.

Le due motonavi erano probabilmente ALTINO (R 832) ed AQUILEIA, facenti parte di una serie di quattro del 1935 di 187 tsl, 37.8 x 7.5 m, 13.5 nodi, 800 passeggeri.

Edited by de domenico

da base artica,marco

:s20: :s20: mmmmm........dopo le MZ :s67: della ns marina i vaporetti veneziani :s04: sono la mia passione..

bello il sito se vi ee altro ditemelo.

magari qualcuno ha qualche disegnino :s01: :s01: :s01: anche dei ferry boat di hong kong degli anni 70 della - star ferry ..???

Edited by bussolino

da base artica, marco

si, de domenico, quel libro l´ho pure io e non solo quello (ho certe rarita....! ) anzi sabato sono a venezia e vado al museo navale e domenica ho 1/2 giornata e.....foto su foto. peccato che MZ non sia visibile, altrimenti...

salutoni e spero a presto, marco

Edited by bussolino

Io sono un estimatore delle Azzorre, di Madeira e di Sintra. E quando passo, mi fermo al "Da Lapa".

da base artica, marco

madeira......l´ultima bottiglia l ho finita 2 anni fa :s14: , i fiori pero sono ancora nei miei ricord :s01: i, e i cacciatori di belene ( ex ora non praticano piu io ero nel 79 la) che ricordi.

saluti marco

da base artica, marco

madeira......l´ultima bottiglia l ho finita 2 anni fa :s14: , i fiori pero sono ancora nei miei ricord :s01: i, e i cacciatori di belene ( ex ora non praticano piu io ero nel 79 la) che ricordi.

saluti marco

Il museo dei cacciatori di balene (vedi quiz) è a Lajes do Pico, nell'isola di Pico, quella dello splendido vulcano... spero di tornarci una volta o l'altra. I fiori delle jacarandas purtroppo non li ho visti, sono stato a Funchal a gennaio.

Riaprendo il libro di Penzo sui vaporetti alla ricerca del LIDO, ho trovato alcune indicazioni su quali erano i motoscafi requisiti dalla RM.

I serie: 101 CA' BALBI, 102 CA' D'ORO, 103 CA' DA MOSTO, 104 CA' FARSETTI, 106 CA' LOREDAN, 108 CA' REZZONICO: restituiti all'ACTV 17.8.1943. 107 CA' PESARO aff. al Po di Levante e recuperato.

II serie: 110 CA' CORNARINI rest. 1946, 111 CA' DONA' requisito in Sardegna 1943 (poi restituito), 113 CA' MARCELLO affondato alla foce dell'Arno (non recuperato).

III serie: tutti e 12, 115 a 126 ceduti alla Regia Marina nel 1942; solo 121, 122 e 123 restituiti.

Edited by de domenico

• 7 months later...

Several of these were captured and used by the Germans

Two in Cannes (FCa 02 ex italien 824 et FCa 03 ex Italien 817) six in Nice (FNi 03 ex italien 820, FNi 04 ex Italien 821, FNi 05 ex Italien 823, FNi 06 ex Italien 822, FNi 07 ex Italien 814 et FNi 08 ex Italien 819).

acannes2.jpg

Motoscafo1944.jpg

Yesterday I found out that two were sunk in gun actions with PT Boats:

From "At Close Quarter's" by Robert Bulkeley we find this account of the actions:

"On the night of July 15/16, Lt. Stanley Livingston, Jr., USNR, in Ens. Aalton D. Monaghan's PT 558, a Thunderbolt boat, led PT 552 (Lt. Carl A. Whitman, USNR) and PT 555 (Ens. Howard H. Boyle, Jr., USNR), 40mm. boats, on patrol off the French coast with the British destroyers Terpsichore and Kimberley. Near Nice the group picked up two small radar targets, one of which the destroyers sank by 4.7-inch gunfire. Comdr. A. C. Banague, RN, tactical commander of the group, in the Terpsichore, ordered the PT's to attack the second target.

The PT's closed the target, a 70-foot patrol craft, and made three firing runs on it at a range of about 500 yards. At the end of the runs the target was still underway but appeared to be out of control. Livingston brought the 558 alongside and found one badly wounded man on deck and two dead below. The all-metal hull of the patrol craft had taken some twenty-five 40mm. hits, seventy 20mm. hits, and over two hundred 50-caliber hits, and was listing badly. The 558 took off the wounded man and all documents aboard, including a photograph of the boat with a crew of seven men. Apparently some of the crew had gone over the side, but none could be found. The 558 pulled away and PT 552 sank the vessel with 40mm. fire. (DG Note- This was FNi07)

Two nights later Lieutenant Livingston, again in Ensign Monaghan's PT 558, with two 40mm. boats, Ens. J. L. McCullough, Jr.'s PT 561, and Ens. Robert F. Morton's PT 562, found a similar patrol craft 3 miles east of Antibes. The boats fired at it for 5 minutes at a range of 250 yards. Then Morton took the 562 alongside and found one badly wounded man and three dead on deck, all grouped around the patrol craft's forward 20mm. gun. The 562 took off the wounded man and pulled away. Three minutes later the vessel capsized and sank." (DG Note- This was FNi06)

The source on the German boats is here:

http://forum-marinearchiv.de/smf/index.php....msg172315.html

Interesting stuff. :s41:

Dave G

Yes, Dave, I had noticed the thread on Forum-marinearchiv. However, I'm unable to ascertain which were the original numbers of the Venice motoscafi lagunari. As we know, nos 115 to 126 (12 boats) were taken over by the Regia Marina in 1942 (all built 1940 by CNOM at Venice, 13.9 nrt, 20.4 grt, 21.5 x 3.4 x 1.5 m, Alfa Romeo diesels, 125 hp, 11 kts). The '800 series' pennants given by the Regia Marina do not match with the ACTV numbers: e.g., MF 822 (lost) cannot be the former no. 122, which was returned post-war, and MF 814 cannot be the former no. 114, which was not taken over by the RM. Sorry about that.

Edited by de domenico

OK The numbers may have been different but it does look like the type was used by the Germans per the photos.

Were there only twelve boats of this type?

Were you going to comment on the FORUM-Marinearchive thread? It would be intersting to see you compare data.

Dave G

The PT Dockyard

Edited by ptdockyard

Were there only twelve boats of this type?

Were you going to comment on the FORUM-Marinearchive thread? It would be intersting to see you compare data.

Dave G

The PT Dockyard

a) See my previous posts #9 and #27 in this same thread

b) Not on that particular thread, I'm sorry...